روبوکاپ و هوش مصنوعی
برای مدارس ، آموزشگاه ، موسسات ، شرکتها و انجمن ها
01344514876
09113834876
09361184876
09198354314
09198354315
روبوکاپ (RoboCup) عنوان مسابقاتی بین المللی در زمینه دانش روباتیک و هوش مصنوعی است که بصورت سالیانه توسط فدراسیون بین المللی RoboCup برگزار میشود. از آنجا که نام RoboCup برگرفته از کلمات «Robot soccer» (مسابقه فوتبال) و «world Cup» (جام جهانی) است، لذا بیجا نیست که آنرا جام جهانی روباتها بنامیم.
هدف روبوکاپ
فدراسیون جهانی روبوکاپ اهداف و جداول زمانی خاصی را برای انجام تحقیقات در این زمینه مشخص کرده است. همانطور که فضانوردان، هدف اولیه خود را رساندن انسان به سطح کره ماه و سپس سالم بازگرداندن او به زمین عنوان کرده بودند، در حالی که هدف اصلی آنها این نبود، بلکه هدف، پیشرفت کلی در زمینه فضانوردی جهان بود؛ بزرگترین هدف روبوکاپ نیز پیشبرد سطح فنی جامعه جهانی می باشد و به عنوان هدفی اولیه: در میانه ی قرن بیست و یکم ( در سال 2050 میلادی) یک تیم متشکل از روبات های فوتبالیست شبیه به انسان، در مسابقه ای واقعی و با رعایت قوانین فیفا تیم قهرمان جام جهانی را شکست خواهد داد.
تاریخچه روبوکاپ
ایده برگزاری جام جهانی روباتها برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ میلادی توسط پروفسور آلن مک ورث از دانشگاه British Columbia کانادا در مقالهای تحت عنوان روباتهای بینا مطرح شد که این مقاله در سال ۱۹۹۳ در کتابی تحت عنوان «Computer Vision: System, Theory, and Applications» منتشر گردید. در همین زمان گروهی از محققان کشور ژاپن به بررسی امکانپذیری برگزاری مسابقه فوتبال روباتها پرداختند که این بررسیها منجر به تأسیس رقابتهای( Robot J-League که بعد به RoboCup تفییر نام داد) توسط پروفسور مینورو آسادا، یاسو کنیوشی و هیرواکی کیتانو شد. رقابتهای روبوکاپ در سال ۱۹۹۶ بصورت رسمی آغاز بکار کرد.
سابقه فعالیت روبوکاپ در ایران
پروژهی علمی و پژوهشی روبوکاپ، فعالیت خود را از سال 1377 در دانشگاه صنعتی شریف آغاز نموده و این فعالیت به طور مستتمر تا به امروز ادامه داشته و هر سال با توسعه و گسترش همراه بوده است. درحال حاضر، تیم های این دانشگاه در کلیهی لیگهای فعال است و موفق شدهاند که طی سالهای اخیر به رتبههای ممتازی در عرصههای گوناگون نائل آیند.
با شروع این فعالیت علمی در این دانشگاه، تاکنون بیش از دهها دانشگاه، مرکز تحقیقاتی و باشگاه علمی در سراسر کشور به این حرکت علمی و فنی ملحق گردیدهاند و موجب بروز شور و اشتیاق بسیاری در جوانان مستعد این مرز و بوم برای گسترش مرزهای دانش و همچنین انجام پروژههای روباتیک و کاربردی در صنعت گردیده است.
از نکات جالب توجه آن است که برای اولین بار در مسابقات جهانی سال 2001 آمریکا، یک تیم از نوجوانان دبیرستانی ایرانی ( تیم دبیرستان علامه حلی) به عنوان تنها تیم دبیرستانی در مسابقات جهانی روبوکاپ شرکت نمودند و در بین بسیاری از تیمها، از دانشگاههای معتبر کشورهای پیشرفته، موفق به کسب رتبه اول در یکی از شاخههای مسابقات شبیه سازی فوتبال شدند.
رشتههای مسابقات روبوکاپ:::
رقابتهای فوتبال (Soccer)
-
- لیگ رباتهای اندازه کوچک (Small Size)
- لیگ رباتهای اندازه متوسط (Middle Size)
- لیگ رباتهای استاندارد (Standard Platform)
- لیگ رباتهای انسان نما (Humanoid)
- لیگ شبیه ساز (Soccer Simulation)
- شبیهسازی دو بعدی فوتبال (2D Soccer Simulation)
- شبیهسازی سه بعدی فوتبال (3D Soccer Simulation)
- واقعیت ترکیبی (Mixed Reality)
-
رقابتهای امداد و نجات (Rescue)
- لیگ رباتهای امدادگر (Rescue Robot)
- لیگ شبیهسازی امداد و نجات (Rescue Simulation)
-
لیگ رباتهای خانگی (@Home)
-
مسابقات دانش آموزی (زیر ۱۸ سال) (Junior)
- رقابتهای فوتبال نوجوانان (Soccer)
- رقابتهای رقص نوجوانان (Dance)
- رقابتهای امداد و نجات نوجوانان (Rescue)
- رقابت عمومی نوجوانان (General)
- لیگ رباتهای اندازه کوچک (Small Size)
- لیگ رباتهای اندازه متوسط (Middle Size)
- لیگ رباتهای استاندارد (Standard Platform)
- لیگ رباتهای انسان نما (Humanoid)
- لیگ شبیه ساز (Soccer Simulation)
- شبیهسازی دو بعدی فوتبال (2D Soccer Simulation)
- شبیهسازی سه بعدی فوتبال (3D Soccer Simulation)
- واقعیت ترکیبی (Mixed Reality)
- لیگ رباتهای امدادگر (Rescue Robot)
- لیگ شبیهسازی امداد و نجات (Rescue Simulation)
- رقابتهای فوتبال نوجوانان (Soccer)
- رقابتهای رقص نوجوانان (Dance)
- رقابتهای امداد و نجات نوجوانان (Rescue)
- رقابت عمومی نوجوانان (General)